bnj8

Outplacement

Lees meer

re-integratie

Lees meer

loopbaanbegeleiding

Lees meer

sollicitatietraining

Lees meer

Sollicitatiebrief

Tips voor een goede sollicitatiebrief

1. KORT en KRACHTIG
Maak je brief niet langer dan 1 A4, maar liever nog korter. Tegenwoordig zie je steeds vaker een motivatiemail met CV in de bijlage. De mail moet nog korter dan een brief, zet er in ieder geval in
– Aanleiding/Waar je de vacature hebt gezien
– Korte pitch wie jij bent (in 3-4 zinnen)
– Waarom jij de ideale kandidaat bent en verwijs daarbij naar functie-eisen in de vacaturetekst
– Wat je aanspreekt in de vacature/het bedrijf
– Dat je graag persoonlijk komt kennismaken

Eindig weer netjes met Vriendelijke groet of Hartelijke groet.

2. PERSOONLIJK
Begin je brief niet met Geachte heer, mevrouw, maar bel van tevoren even op om contact te leggen en meer vragen te stellen over de vacature. Dan kun je je brief ook persoonlijk openen met bijv. Geachte heer Jansen of Beste Peter (afhankelijk van leeftijd en gevoel bij gesprek). “Dank voor het plezierige telefoongesprek van gisteren waarin….etc”

3. CHECK DUBBELCHECK.
Een gedeelte van je brief kan een standaardformat zijn, dat helpt ook sneller brieven te versturen in plaats van er steeds een paar uur over te doen. Maar let op dat je de brief niet te snel verstuurd. Regelmatig blijft nog een verkeerde bedrijfsnaam staan of staat de brief vol met “spelfauten”. Laat je brief altijd nog eens overlezen door een ander voordat je hem verstuurd.

4. ONDERSCHEIDEND
Een standaard brief vraagt om een standaard afwijzing. Misschien kun je met layout of kleuren iets doen (afhankelijk van waar je solliciteert). Steeds vaker zien we brieven met een titel er boven (op de plaats waar normailter “Betreft:” staat). Voorbeeld “Enthousiaste officemanager om uw zaken in goede banen te leiden” of “Klantvriendelijke secretaresse die de touwtjes in handen houdt” (met schuingedrukt of dik gedrukt lettertype)
Of denk aan een brief met kleine kopjes boven de alinea’s, die waren herleid uit de vacaturetekst, met steeds een korte toelichting er onder:
Klantvriendelijk
Organisator
Pragmatisch

De brief is de eerste indruk! Hoe ga jij je onderscheiden?
Steven Tolsma, Brand New Job